معرفی اماکن زیارتی مشهد مقدس

خرید و فروش فیش حج قیمت روز

معرفی اماکن زیارتی مشهد مقدس

۲ بازديد

مشهد بعد از شهادت امام رضا (ع) به عنوان هشتمین امام شیعیان و در مدت چند قرن به یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی ایران و جهان تبدیل شده به‌گونه‌ای که سالانه حدود 30 میلیون زائر و گردشگر از این شهر و اماکن زیارتی آن دیدن می‌کنند. هرچند که عمده شهرت شهر مشهد به واسطه وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در این شهر است اما مشهد ده‌ها مکان زیارتی و جاذبه گردشگری مختلف دیگر دارد. در ادامه مطلب به بررسی معرفی اماکن زیارتی مشهد مقدس پرداخته می‌شود.

برای خرید فیش حج عمره و خرید فیش حج تمتع می توانید وارد سایت https://fishehaaj.com/ شوید.

معروف‌ترین مکان‌های زیارتی مشهد

زیارت در حقیقت عملی عبادی است که به معنای حضور در پیشگاه پیشوایان دینی یا نزد قبور آنان یا دیدار از مکانی مقدس یا محترم برای اظهار ارادت و احترام و کسب فیض معنوی می‌باشد و در میان مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین سفر زیارتی پیروان دین اسلام سفر حج است و زائران می‌توانند با خرید یا فروش فیش حج به خانه خدا و سرزمین وحی مشرف شده و از اماکنی همچون قبرستان ابوطالب، کعبه، خانه آدم (ع)، خانه حضرت خدیجه، دار الخیزران، مقام امام علی (دار الخیزران)، غار حرا، مولد النبی (ص) و ... دیدن کنند. در شهر مشهد نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای زیارتی جهان اسلام اماکن زیارتی متعددی وجود دارد که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

حرم امام رضا (ع)

معروف‌ترین و اصلی‌ترین مکان زیارتی مشهد حرم مطهر است که در طول قرن‌ها بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است و مجموعه‌ای از مسجد، گنبد، رواق، موزه، کتابخانه و مجموعه‌های رفاهی را شامل می‌شود. حرم امام رضا سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر ایرانی و خارجی است و از جذابیت‌های بسیار زیادی برخوردار است.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مشهد از دیگر مکان‌های زیارتی این شهر است که از سابقه هنری و تاریخ بالایی برخوردار است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری و در سال ۸۱۸ هجری شمسی ساخته شد و از معماری ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت این مسجد علاوه بر جاذبه مذهبی و زیارتی می‌تواند یک جاذبه توریستی و گردشگری بی‌نظیر باشد و یکی از اصلی‌ترین نمادهای معنوی و فرهنگی شهر مشهد می‌باشد.

آرامگاه خواجه ربیع

یکی دیگر از بناهای تاریخی مشهد که می‌تواند یک مکان زیارتی نیز باشد آرامگاه خواجه ربیع بن خثیم از صحابه و یاران امام علی (ع) می‌باشد. این دانشمند پارسی مسلمان در سال 6 هجری قمری درگذشت و در این مکان دفن شد و شاه‌عباس صفوی به توصیه شیخ بهایی در سال ۱۰۲۶ هجری قمری اقدام به ساخت آرامگاه آن نمود و این آرامگاه امروزه به یکی از اماکن زیارتی مهم مشهد تبدیل شده است.

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

آرامگاه خواجه اباصلت هروی در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر و در جاده مشهد به فریمان واقع شده. اباصلت هروی از اصحاب و یاران نزدیک امام رضا (ع) بود و در زمان ورود امام به نیشابور، حدیث سلسله‌الذهب را از ایشان نقل کرد. بیشتر روایات نحوه شهادت امام رضا (ع) از اباصلت نقل شده‌اند. خواجه اباصلت هروی در آخر شوال سال ۲۳۶ هجری قمری ۳۳ سال پس از درگذشت علی‌ابن‌موسی‌الرضا در خراسان درگذشت و آرامگاه او امروزه یکی از اماکن زیارتی مهم مشهد به شمار می‌رود.

گنبد خشتی

یکی دیگر از اماکن زیارتی مشهد گنبد خشتی است که در ابتدای خیابان طبرسی و در مجاورت کوچه سیاه‌آب واقع شده است. این بنای تاریخی آرامگاه و مدفن امیرسلطان غیاث‌الدین محمد بن امر طاهرالموسی می‌باشد که با هجده واسطه به حضرت سجاد (ع) می‌رسد. این گنبد در دوره تیموریان ساخته و در دوره‌های صفوی و قاجار بازسازی و تزیین شده است و بیشتر از 600 سال قدمت دارد.

آرامگاه خواجه مراد

این آرامگاه نیز در ۱۲ کیلومتری شهر و جاده فریمان در دامنه کوه قرار دارد. هرثمه‌بن‌اعین مشهور به خواجه مراد از سرداران مأمون عباسی بود که در زمان شهادت امام رضا (ع) همراه بدن بی‌جان ایشان بوده‌اند که در سال ۲۱۰ هجری قمری به شهادت رسیده و آرامگاه او در زمان صفویه ساخته شد. این مکان از جاذبه‌های معماری و تاریخی مشهد به شمار می‌رود و سالانه زائران زیادی نیز از آن بازدید می‌کنند.

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر

این امامزاده‌ها در اصل از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده که در سال ۲۰۰ هجری قمری با همراهی امام رضا (ع) به خراسان آمدند و در نبرد با دشمنان خلیفه هارون‌الرشید به شهادت رسیدند. این مکان که در 5 کیلومتری غرب شهر مشهد قرار دارد، در طول تاریخ چند مرتبه بازسازی شده و از زیباترین و محبوب‌ترین اماکن زیارتی مشهد به شمار می‌رود.

آرامگاه پیر پالان‌دوز

این آرامگاه که محل مدفن شیخ محمد عارف عباسی مشهور به پیر پالان‌دوز است یکی از مکان‌های زیارتی مشهد است که در ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. آرامگاه پیر پالان‌دوز از زیبایی و جذابیت بالایی از نظر معماری برخوردار است و بنای اولیه آن در سال ۹۸۵ هجری قمری، به دستور قنبرعلی بن خواجه حسین بنا شد و تا امروز بارها مرمت و بازسازی شده است. همچنین این مکان زیارتی به یاد شهدای دفاع مقدس و جان‌باختگان انقلاب اسلامی ایران ا در روزهای عید غدیر و زادروز امام هشتم میزبان بسیاری از زائران و گردشگران است.

آرامگاه امام‌زاده یحیی

این بقعه نیز یکی از مکان‌های زیارتی و تاریخی مشهد است و در روستای میامی، واقع در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و ۳۸ کیلومتری شمال رضویه قرار دارد. این آرامگان مدفن یحیی بن زید، از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است بوده و از معماری ویژه و بسیار زیبایی برخوردار است.

آرامگاه سید حسن مدرس

سید حسن مدرس یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی تاریخ معاصر ایران است که در سال 1316 به شهادت رسید. آرامگاه این چهره سیاسی و مذهبی در باغی وسیع در خیابان طبرسی شمالی قرار داشت. در حقیقت بقعه و آرامگاه ایشان به عنوان از مبارزه با استبداد و ظلم، از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار بوده و سالانه میزبان زائران و گردشگران بسیار زیادی است.

آرامگاه ملکشاه

مسجد ۷۲ تن که قبل از این با نام مسجد شاه شهرت داشت از دیگر امان زیارتی مشهد است که در لیست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است. این بنا شامل بقعه‌ای با گنبد دو پوش، دو مناره و یک ایوان است که در ابتدا به عنوان مقبره امیر غیاث‌الدین ملکشاه بوده است. امیر ملکشاه از پادشاهان مشهور دربار تیمور گورکانی بوده که پنج سال بعد از فوتش بنای بقعه آن توسط معماری به نام شمس‌الدین محمد تبریزی ساخته شد. این بنا امروزه از مکان‌های توریست پذیر مشهد بوده و از امکانات رفاهی متعددی نیز برخوردار است.

 

C:UsersMehdiDesktopجاهای-دیدنی-مشهد.jpg

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.